ma imagination

sucker sucker kick my ass or even better I kick yours

tisdag, april 04, 2006

hot topic - intelligence

big issue
bland det värsta någon kan säga till mig, är, att ifrågasätta min intelligens och min hjärnas kapacitet.
jag vet att jag inte är dum i huvudet. jag vet att jag har en jäkla massa innanför pannbenet. men, är man blond, snacksalig, uppåtväggarna positiv och så vidare, då kanske man inte ses som lika intelligent som brunetten där till höger, ja, hon med glasögonen och sorgligt opassande kläder. det är märkliga bilder vi har. och det gräver gropar både för mig och den andre.
självklart har vi fördomar, självklart dömer vi människor innan vi vet tillräckligt, för det är det man gör. men, ett tips, låt er uppfyllas av den märkliga känsla man får, när någon överraskar en, när någon inte var den ni trodde, låt er förvånas, tillåt er förvånas.

inspiration
jag har gått och våndats ett tag nu, inför högskoleprovet.
"aldrig gjort det förut - vad kommer jag få? blir det olinda-0,0 eller maria wetterstrand-2,0? tänk om jag failar totalt, då faller hela min bild om mig själv och jag kommer behöva lång tid för att återhämta mig."

och - slutligen?
jag är mer än nöjd.
tack gode gud för det

observera
min egen självbild har stärks, och jag själv hade tyckt det varit asjobbigt att få dåligt resultat.
det är väl kanske för att jag är rädd att inte vara nöjd med mig själv, rädd att inte leva upp till mina krav, rädd att inte platsa.
kanske?

det är en skön känsla att inte göra sig själv besviken.

slut på dagens ämne.

dags att gå dagens runda - ut i dimman.